بسیاری از افراد برای نگهداری از گیاهان در خانه دچار تردید و دودلی هستند. اگر شما هم مطمئن نیستید که خرید گل و گیاه تصمیم درستی است یا نه، کافی است این مطلب را درباره فواید نگهداری از گیاهان در منزل بخوانید.

البته قرار نیست خانه را به جنگل تبدیل کنید و همه فضاها را با گلدان‌های طبیعی بپوشانید. چند گیاه زیبا در فضای مناسب می‌تواند نتایج مورد انتظار را داشته باشد.

همچنین فراموش نکنید گیاهان در شب دی اکسید کربن پس می‌دهند. به همین دلیل داشتن تعداد زیادی گلدان در اتاق خواب توصیه نمی‌شود.

با نگهداری از تعداد مناسبی گل و گیاهان خانگی می‌توانید از فایده‌های آنها در طول روز بهره ببرید و متوجه شوید که حضور آنها در خانه تا چه حد کیفیت زندگی را بالا می‌برد. در ادامه با مزایای حضور گیاهان در خانه آشنا می‌شوید.

۱. گیاهان هوا را تصفیه و احیا می‌کنند

فواید نگهداری از گیاهان در منزل

گیاهان خانگی به تمیز کردن هوای خانه کمک می‌کنند و باعث احیای آن می‌شوند.

گیاهان در طول روز گازهایی که باعث آلوده شدن هوای مورد تنفس شما می‌شوند را جذب می‌کنند و رطوبت هوا را نیز افزایش می‌دهند.

آیا می‌دانستید گیاهان موجب خنک شدن هوا در فصل تابستان می‌شوند و در زمستان نیز هوا را گرم‌تر می‌کنند؟ حال شما ویژگی دیگری از گیاهان را می‌شناسید که باعث می‌شود ضرورت حضور آنها در خانه را بیشتر درک کنید.

۲. گیاهان به کار کردن و مطالعه شما کمک می‌کنند

فواید نگهداری گیاه در منزل

زمانی که در حال فعالیت هستید یا مطالعه می‌کنید، داشتن گیاهان خانگی کمک کننده است و راندمان را بهبود می‌بخشد. گیاهان باعث کاهش سر و صدای داخل و بیرون از خانه می‌شوند و می‌توانند تمرکز شما را افزایش دهند. این ویژگی زمانی که در فضای کوچک و بسته قرار داشته باشید، بیشتر حس می‌شود.

کاهش سر و صدا موجب می‌شود احساس آرامش بیشتری داشته و آسوده‌تر باشید. این حس همچنین با کاهش شدید استرس، اجازه می‌دهد با کارایی بیشتری کار خود را دنبال کنید. بدون شک این مزیت گیاهان آپارتمانی یکی از بهترین خصوصیت آنهاست.

۳. گیاهان گرد و غبار خانه را کاهش می‌دهند

فواید نگهداری از گیاهان در منزل

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که گرد و غبار با چه سرعتی روی وسایل خانه می‌نشیند؟

با توجه به محل زندگی یا شرایط خاص سرعت نشستن گرد و غبار در خانه‌ها متفاوت است. برای مثال در شهرهایی که ریز گردها به میزان زیادی وجود دارند یا در محلی که ساخت و ساز بنا در مجاورت آن در حال انجام است، گرد و غبار به میزان بیشتری دیده می‌شود. در این شرایط تمیز کردن و گردگیری باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری صورت گیرد.

ولی اگر بخواهید به صورت روزانه خانه را تمیز کنید، خستگی به سراغتان می‌آید و از شرایط گله‌مند می‌شوید. اینجاست که حضور گیاهان خانگی به کمکتان می‌آید.

ولی چگونه این اتفاق می‌افتد؟

گیاهان گازهای آلوده کننده هوا را جذب می‌کنند، باعث تمیز و پاکیزه شدن محیط می‌شوند، آلودگی را کاهش می‌دهند و تا ۲۰ درصد گرد و غبار را کم می‌کنند. اگر به گرد و غبار حساسیت دارید، این ویژگی گیاهان می‌تواند کمک بزرگی برایتان باشد.

۴. گیاهان اعتماد به نفس را افزایش می‌دهند

فواید نگهداری گیاهان در منزل

آیا می‌دانستید حضور گیاهان خانگی باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود؟

در واقع این ویژگی به دلیل تأثیر بصری آنهاست. بدون شک خانه‌ای که دارای تعدادی گل و گیاه طبیعی باشد، خوشایندتر، گرم‌تر و زیباتر است و زندگی بیشتری در آن جریان دارد. این خصوصیت باعث می‌شود در خانه حس و حال بهتری داشته باشید و اعتماد به نفستان هم بیشتر شود.

البته گیاهان به عنوان موجودات طبیعی نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. آبیاری به اندازه مورد نیاز، تأمین نور کافی، تعویض گلدان، توجه به سلامتی و شادابی آنها و از بین بردن آفات و حشرات گیاهی در برنامه مراقبتی آنها گنجانده می‌شود. اگر تصمیم دارید تعدادی از گیاهان را به خانه خود بیاورید، باید در قبال آنها مسئول باشید و به سلامتشان اهمیت بدهید.

زمانی که سلامت گیاهان تضمین شود، اعتماد به نفس شما نیز به دلیل انجام صحیح وظایفتان بیشتر می‌شود.

پس اگر تصور می‌کنید اعتماد به نفس پایینی دارید، سعی کنید از چند گیاه خانگی نگهداری کنید، رشد آنها را ببینید و از حضور این موجودات طبیعی لذت ببرید.

از حضور گیاهان در خانه لذت ببرید

فواید نگهداری گیاهان در منزل

اطراف خود را نگاه کنید، آیا در حال حاضر در فضای خانه‌تان گیاه آپارتمانی وجود دارد؟ اگر نبود آنها به دلیل نیاز به نگهداری و مراقبت است و شما از مسئولیت‌های جدید می‌ترسید، وقت آن رسیده با این افکار بجنگید و به سراغ گیاهانی بروید که نگهداری راحت‌تری دارند و توجه چندانی نمی‌خواهند. پس دیگر توجیهی وجود ندارد!

تماشا کنید: ۷ گیاه‌ آپارتمانی زیبا که به مراقبت کمی احتیاج دارند

فراموش نکنید قبل از خرید گیاهان، در مورد آنها مطالعه کنید و شرایط لازم برای سلامتی‌شان را بشناسید. با آمدن گیاهان شاداب و زنده به خانه می‌توانید از فضای گرم و آرام خود بیشتر لذت ببرید.

منبع: Step to Health

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه